الثلاثاء، 1 يوليو 2008

قصيدة لم تكتمل بعد






دوما كنت افكر دوما

لو يعشقني توئم رب

نصف إلآه

او قديسٌ

يعشق طهري فى محراب

ليلاً كنت اجالس طيفك

كنت اغازل

خصلة شعرٍ فوف جبينك

كنت اعانق

دفئ العالم فى شفتيك





دوماً

دوماً كنت افكر دوماً

لو اتهاوى بين ذراعُك

لو تتلاشى كل حدودي

فى كفيك

عبثا كل العالم قبلك

يا ذيوس

انت الرب

اخر آلهة الاغريق

نصفى الباقي

كي يكتمل العالم فيي
A.B

هناك 7 تعليقات:

Dr. Eyad Harfoush يقول...

عزيزتي إشراقات
إشراقة رائعة ، و طفرة نوعية كبيرة في الصنعة الشعرية ، أحب الميثولوجيا الاغريقية حين تختلط بالحب المجهول و المرتقب، لي فيها قصيدة لا اعلم لو كنت قرأتها"رؤية جديدة للإلياذة" تجدينها هنا
http://heartyyears.blogspot.com/2008/05/blog-post_8902.html

تحياتي و تقديري

soha zaky يقول...

لو سمحت ابعتيلى الايميل بتاعك على الفيس بوك او المدونة عشان ابعتلك المجموعة اييييييييييييه مش عارفة اوصل خالص

أسماء علي يقول...

الجميلة اشراقات
و لن تكتمل القصيدة سوى ب زيوس المرتقب ..
رائع نصك جدااا
أيضا لأنني أعشق الأغريق والرومان بأساطيرهم ..
..
دام تميزك ..

سمير مصباح يقول...

انصاف الاله كانصاف البشر .. كلما اقتربتى منهم كلما زادت آلامك
اتمنى لكى اشراقة جديدة لا تحتاجين فيها أحد و لا تنتظرين فيها أحد ( أيا كان )
فانت لا تحتاجين احد يا أيتها الجميلة
أنت مكتملة بطبيعتك ومشرقة بشمس ذاتك

أسماء علي يقول...

الجميلة اشراقات

ليكي واجب عندي تعالي خودي الأسئلة من مدونتي عشان تحليها ..!

دمتِ مُشرقة ..

ابو احمد يقول...

ادخلق الله الانسان وصوره وجعله خليفته على الأرض فنصفك الثانى هو نصف اله
لايكتمل الا بالنصف التانى
فى المأثور يقولون يكمل نصف دينه
حاله ابداعيه جميله ياابتى استمتعت بها
تحياتى وامنياتى بدوام الاشراقات الجميله

أميرة جمال مصرية الديانة والجنسية يقول...

دوما كنت افكر دموما

سعيده بمروري وبحاله العشق والاشتياق

"كنت اغازل خصلة شعرٍ فوف جبينك "

" لو تتلاشى كل حدودي فى كفيك"

من وقت طويل جدا ملقتش بنت بتحب كده
اللي يقدر يحب كده في الزمن ده يبقي كافر كما قلتي كفر بالغضب والخداع
ليؤمن بالحب ...........
ليت هذا ال ذيوس
يسمع النداء ويأتي لان ارضك هي كل احلامه .....
خالص تحياتي وتقديري سأعود هنا دائما .